fredag 12 augusti 2011

MÖNSTER > ”Kronbladsvirkning”
– hur stort som helst!

 
DET HÄR MÖNSTRET, vars ursprung finns hos Lucy med bloggen Attic24, beskriver hur du virkar cirkulärt med ”kronblad”, till exempel för att göra en rund kudde eller varför inte en grytlapp.


Mönstret är enkelt när du väl kommer in i det. Antalet maskor ska hela tiden vara delbart med 5 och jag visar endast hur man börjar, efter det är det bara att köra på enligt tabellen, som du hittar längst ner i inlägget.

SÅ HÄR GÅR DET TILL:

förkortningar
sm = smygmaska
lm = luftmaska
fm = fast maska
hst = halvstolpe
st = stolpe

VARV 1
Börja med en s.k. magisk ring. Hur en sådan görs kan du se om du klickar HÄR. Runt ringen virkar du en maska som jag tamigtusan inte vet namnet på. Kanske jag rentav hittat på den själv, vad vet jag :o)

Den görs så här: stick virknålen genom ringen och dra upp en ögla (2 öglor på nålen). Slå garnet runt virknålen och dra det genom den förs­ta öglan (fortfarande 2 öglor på nålen). Gör ett nytt omslag och dra nålen genom båda öglorna.

Det här blir en smidigare alternativ än helt vanliga fm, som du natur­ligtvis kan virka istället om du föredrar det :o)

Virka 14 m runt ringen. Med den första lm du gjorde blir detta 15 m tillsammans. Avsluta med en sm genom lm i början på varvet:


VARV 2 (stolpvarv)
3 lm (= 1:a st), 1 st i samma m. Därefter 2 st tills i varje m varvet ut = totalt 30 st på hela varvet.

Ta av garnet, dra ut sista öglan och fäst genom att sy ett maskstygn runt 3:e lm i början av varvet:


VARV 3 (6 kronblad)
Detta och alla följande udda varv virkas endast i främre maskbågen på förgående varv.

Byt färg. (Börja med fördel varvet med min metod för snygg början på nytt varv. En liten filmsnutt om hur det går till kan du titta på HÄR. I filmen visar jag hur man gör stolpar, men det går lika bra att använda metoden på fasta maskor.)

*1 fm, 1 hst, 5 st i samma m, 1 hst, 1 fm*
Upprepa *-* ytterligare 5 gånger. Ta av garnet, dra ut sista m och fäst genom att sy ett maskstygn runt fm i början av varvet:


Så här ser varvet ut när det är slutfört:



Och så ser det ut på baksidan, med alla bakre maskbågar oanvända:



Synålen visar runt vilken maska du ska sy maskstygnet
för att sluta varvet:



VARV 4 (stolpvarv)
Detta och alla följande jämna varv virkas endast i bakre maskbågen på förgående varv. Börja alltid varvet i den första fm på kronbladet du virkade på förgående varv.

Byt färg. Använd min metod för att börja snyggt! Filmsnutten finns HÄR.

*2 st tills, 1 st*
Upprepa *-* varvet ut = totalt 45 st på hela varvet. Avsluta med en sm runt varvets första st.

Bilden visar hur en startstolpe med min metod ser ut:


Om du använder mitt sätt att starta har jag på följande bild stuckit in en nål i fuskstolpens översta ögla för att visa att den kan dras bort före du sammanfogar varvet:


VARV 5 (9 kronblad)
Börja första kronbladet med 1 lm och 1 fm i samma m och slutför grup­pen på samma vis som på varv 3. Virka ytterligare åtta kronblad. Ta av garnet, sy ett maskstygn runt varvets första fm och fäst trådarna.

I början av varvet brukar jag låta den lösa, korta garnstumpen följa med i arbetet när jag virkar det första kronbladet och på så vis påbör­ja fästningen av den tåten.







***


Med tre varvs mellanrum ökar man 15 maskor och antalet kronblad ökar alltid med 3. Så här rullar det på enligt samma system tills du nått den storlek du vill ha.

Istället för en hel radda bilder har jag satt ihop det här lilla schemat. Följer du det är du på säker mark!



Vill du ha ett virkat bakstycke kan du använda samma princip. Hoppa då helt enkelt över kronbladsvarven :o)





11 kommentarer:

  1. Alltså, det ser SÅ fint ut, men det där var alldeles för komplicerat för mig...tyvärr!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Du, det låter nog mer krångligt och ser säkert knepigare ut än det faktiskt är. I grund och botten gör man likadant hela tiden, det är bara antalet maskor som ökar på vart fjärde varv :o)

    SvaraRadera
  3. Himmel så SNYGG! Tack för att du delar med dig av mönstret, men nu måste jag hålla i mig och på mig ett tag vad gäller projektstarter ...
    Hoppas att du känner dig piggare idag så det bara var en tillfällig formsvacka! Jag är liiiite piggare, men det beror nog på att veckan är färdigjobbad ;D

    SvaraRadera
  4. Jättefint!
    Jag har virkat en filt efter ditt mönster på mormorsränder, det var enkelt och bra att följa.

    SvaraRadera
  5. Anki:
    Njä, så värst mycket piggelin känner jag min inte idag heller. Vete fåglarna vad det är som drabbat mig. Tidig höstdeppighet kanske..?

    Du vet ju var du ska leta sen vid ett senare tillfälle, om lusten att sprida kronblad runt dig blir för stor ;o)

    Myssel:
    Vad roligt om min randbeskrivning kunde vara till nytta! Det är ju alltid lite klurigt att försöka skriva kortfattat OCH tydligt. Det man själv tycker är väldigt redigt och klart kan ju faktiskt vara rena rappakaljan för en annan ;o)

    SvaraRadera
  6. Tack för mönstret ska prova å skaffa mig lite garn.Bomullsgarn har jag väldigt lite av för det blev ju katter av det.Kram

    SvaraRadera
  7. Nå, inte behöver du ju använda bomullsgarn bara för att jag har gjort det. Det blir garanterat lika fint med yllegarn och lite grövre virknål :o)

    SvaraRadera
  8. Wow, vilken fin och bra sajt du har, blir väldigt inspirerad - tack för dina fina beskrivningar!
    Med vänliga hälsningar
    Iréne, virk-rookie

    SvaraRadera
  9. Väl bekomme, Iréne! Men bloggen är inte så himla kul just nu. Det blir mest inlägg om all frustration man får genomleva när man hamnat i klorna på maktmissbrukande myndigheter och försäkringsbolag :o/ Fast en liten, ny hantverksgrej har jag på gång, så det blir kanske ett gladare inlägg om en dag eller så :o)

    God virklycka!

    SvaraRadera
  10. Du kanske skulle skrivit vem som skapade mönstret, annars är det inte OK.
    Äras bör den som gör mönstret.
    Annika Gustad

    SvaraRadera
  11. Å, himmel! Du har ju rätt i att jag totalt glömde skriva att ursprunget till mönstret är från Lucys blogg (Attic24) när jag bad henne om lov att få översätta till svenska.

    Tack för att du är observant! Jag ska genast lägga till hänvisningen.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!