torsdag 24 oktober 2013

Mina brevvänner och jag

HÄROMSISTENS SKREV JAG ett litet brev till Finlands JO, Petri Jääs­keläinen, med anledning av att handläggningen av mitt klagomål vid det laget var inne på sin tjugoförsta månad av normala sex-åtta. Och kan man tänka sig, inom loppet av två veckor hade ärendet blivit fö­re­draget och ett beslut taget. Ett sånt lustigt sammanträffande, n'est-ce pas?

Att det sedan visade sig att beslutet var taget på helt absurda och full­komligt fel­aktiga grunder och överhuvudtaget inte har något att gö­ra med mitt klagomål, det kan jag ju inte lämna därhän! Någon jä-la ordning får det väl ändå vara hos rikets högsta laglighetsövervakare?! Egentligen borde jag väl vända mig direkt till självaste JO igen, men för artighets skull har jag valt att rikta mitt nya brev till herr be­sluts­fat­ta­ren själv, BJO Jussi Pajuoja.

Det här är sista chansen för makthavarna i republiken att göra om och göra rätt innan jag för ärendet vidare till Europeiska domstolen. För att denna ska ta tag i saken måste man kunna visa att man uttömt alla möj­ligheter till en lösning på det nationella planet. Det här se­nas­te brevet torde vara ett nog så hållbart bevis för att så är gjort.

Sedan min upptäckt i slutet av 2011 har jag härmed i tur och ordning avverkat:
  • FPA, i all vänlighet, som styvnackat hävdade – och hävdar – att allt är i sin ordning, trots att de faktiskt under 2013 tagit sig för att rätta något som de inte tillstått är fel
  • Social- och hälsovårdsministeriet, som inte gjorde något annat än att lägga på samma raspiga LP-skiva som alla andra, med den ut­tja­tade refrängen, att det är FPA som handhar bo­stads­bi­dra­gen och bla-bla-bla
  • polisväsendet, som avstått från att ens starta en för­un­der­sök­ning, eftersom FPA sagt åt dem att det inte föreligger någon lag­stridighet – och FPA:s blotta ord är synbarligen bevis nog i den här s.k. rättsstaten
  • JO-ämbetet, som förberett mitt klagomålsärende sämre än en gravt intoxikerad analfabet och därefter fattat ett beslut som kunde vara hämtat ur en dystopisk roman av yppersta klass

Så vad mer återstår att göra än att skicka vidare, ut i det in­ter­na­tio­nel­la strålkastarskenet? Synd för Finland, som väl ändå måste sägas ha haft ett relativt gott renommé som välfungerande demokrati. Men skrytbygger man på lösan sand händer det stundom att hela här­lig­he­ten kollapsar.
kela, kelan, kaikki, yleinen, yleisen, yleistä, asumistuki, asumistuen, asumistuet, valitus, valituksen, valitusta, eduskunta, eduskunnan, oikeusasiamies, oikeusasiamiehen, omakoti, vuokra-asunto, virheellinen, virhe, väärin, suuruus, arviointi, laiton, laitonta, laittomasti, laskee, laskelma, laskenta, laskennusvirhe, todistelu, todiste, todistetta

2 kommentarer:

  1. Väntar med spänning på det svaret också! Lika som jag väntar på svaret från Hbl fortfarande! ;)

    Pipi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, Hbl har fortfarande inte fått tummen ur? Ja, ja, att vänta sig något annat vore väl bara enfaldigt. Lika enfaldigt som att inbilla sig att det kommer att komma någon som helst respons från JO. Men, som sagt, nu kan jag åtminstone bevisa dänna utrikes att jag gjort så gott jag kunnat på det nationella planet.

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!