onsdag 13 november 2013

RECEPT > Utomordentlig ugnsgröt

 
DET HÄR ÄR ett recept som min mamma fick av sin svägerska ”för hund­ra år sedan”. Det är en gröt som jag lagade ofta, ofta förr i värl­den, men som av någon anledning hamnat på undantag de senaste åren. Men när jag och kompisen P, som är glutenintolerant, av någon orsak kom att tala om ris, hirs och andra ”gräs” häromkvällen, då ploppade det dammiga minnet upp till ytan igen!


En genomgång av skafferiet avslöjade till och med att jag hade både det ena och det andra hemma. Må vara, att bäst före-datumen pas­se­rats med råge (och då menar jag verkligen med råge), men torrvaror som förvaras i tätslutande förpackningar far ju ingalunda illa fast åren går :o)

Du behöver:

1 dl råris (alt. vanligt, rundkornigt grötris eller avorioris, dvs risottoris)
1 dl hela hirsgryn
1 dl hela bovetegryn
1 dl hela korngryn

smör eller margarin
0,5 l vatten
0,5 l mjölk (eller lika mycket vatten om du inte tål mjölk)
1 tsk salt

Gör så här:

Skölj ris och gryn väl. Smörj en låg, eldfast form och lägg i densamma det sköljda i blöt över natten i halvlitern vatten. På morgonen rör du ner saltet, tillsätter mjölken och klickar på lite smör. Sedan in med formen i nedre delen av ugnen och grädda gröten i 150° i c. två tim­mar.

För egen del äter jag gröten med en klick smör, medan andra föredrar att äta den med sylt eller äppelmos och kanske rentav en skvätt mjölk också. Byter du ut mjölken mot vatten fungerar den dessutom utmärkt som tillbehör till middagsmat, som omväxling till rent ris, potatis eller pasta!

5 kommentarer:

  1. Njae, gröt äter vi av "princip" inte! Rolle gillar inte ris i några former förutom den lyxiga julgröten som är kokad på gräddmjölk - själv äter jag inte gröt för jag inte gillar det normalt (förutom mannagrynspudding) och för att det är en alldeles för kaloririk mat. För ska jag äta den fordras det nämligen MASSOR av socker och SYLT och SMÖR och..... *fniss*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken är som baken, det vet vi ju sedan tidigare :o)

      Gröt i gemen kanske är kaloririkt, men inte den här sorten. Om man utgår från Livsmedelsverkets antagande att 1 portion = 175 gram, så blir energimängden per portion någonstans i trakten 140-145 kcal och det är ju sannerligen inte mycket för någonting som är så pass mättande.

      Lagar man på bara vatten utan mjölk, sjunker naturligtvis kcal-värdet ytterligare. Den här gröten är förresten inte det minsta lik "vanliga" grötar. Den är inte kletig och kladdig, utan är "torr" och har en hel del tuggmotstånd, eftersom den lagas på hela gryn och inte på flingor.

      Någon gång när min avsikt varit att servera den som tillbehör t.ex. till en köttbit eller god gryta har jag dessutom kastat i en buljongtärning och lite kryddor. Blir hur gott som helst!

      Radera
  2. Tack Nina för receptet, jag kan läsa mig till att det smakar underbart. Vi båda är grötälskare av stora mått, jag försöker variera så gott det går mellan olika sorter. Det finns en hel del gryner och fröer i butik, så gröten kan verkligen byta skepnad.
    I morgon ska jag prova din, ska först handla hem hirsgryn, det saknas.
    Ha det bra, nu ska jag sätta mig och handarbeta och samtidigt sätta på skön musik, mysigt.
    Kramen Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får hoppas att du och C håller med om att det är en mumsig, mättande och mäkta hälsosam gröt, om du nu faktiskt tar dig för att testa den! Själv är jag rysligt förtjust i den, mycket för att konsistensen är helt annorlunda och i och med att den har ett visst tuggmotstånd.

      Om du ids och orkar, så skulle det vara kul att få veta vad du/ni tycker :o)

      Radera
    2. Ja, du ska få veta vad vi tycker, naturligtvis.
      Vi har precis nu ätit en god dinkelgröt.
      Kram

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!