onsdag 11 december 2013

”Ruckelhäxan gör en Kirschsteiger” – igen

ALLA SOM NÅGON gång haft en azalea vet vilket !@§ jobb det är med att försöka hålla den i livet. Den får ju liksom aldrig torka ut, inte det minsta lilla.

Nu bär det sig inte bättre än att jag av orsaker jag inte går närmare in på blivit med en sån. Så nu fick man liksom ta och tänka till lite. Vad jag ville åstadkomma var en självbevattning underifrån, enligt samma prin­cip som jag i våras använde för att driva upp basilikaplantor i mitt köks­fönster.

Jag trädde helt enkelt en syntetlina hela vägen genom krukan och lämnade en stump på c. 15 cm hängande under denna. Sen tog jag en genomskinlig plasthink, som planteringskrukan vilade lagom bra i trots att det blev fritt för vattenmagasin sisådär en 10-12 cm. Därefter tog jag borrmaskinen, skruvade på en hålsåg och borrade ut ett lämpligt stort hål för vattenkannans pip med centrum ungefär i nivå med plan­teringskrukans botten.

Då var själva bevattningsanordningen fixad. Men estetiskt blev det ju inte, så det tarvades lite tänk till. Lösningen blev mitt älskade spik­band, av vilket jag konstruerade en ”ytterkruka” lite à la eldkorg. Även om den är gles till konstruktionen ser det riktigt propert ut nu – eller vad tycker ni ..?


På författarfronten har jag förresten också en nyhet. På Mariehamns stadsbiblioteks enträgna begäran håller jag som allra argast på att få in ”60+ och singel” hos Elib, så att den ska gå att låna även digitalt, både som e-bok och som ljudbok. Meanwhile har de fått ett exemplar av ljudboken på cd, om nu någon skulle vara hugad att låna sig lite lyssning till julhelgen.

8 kommentarer:

  1. Du är så smart å påhittig.Här har vi haft -20 inatt så blev det 8+,bara is å blött.Om det ändå vore vår.Kram

    SvaraRadera
  2. Tack du, jag är faktiskt riktigt nöjd med hur jag fick till det :o)

    Här har den snö som kom också smält bort, så det är lika mörkt, blött och äckligt igen. Lovar inte gott inför den stundande julen :o/

    SvaraRadera
  3. Jag bökade på i min dies&das-låda igår och så halkade rullen med spikband på tvären så lådan inte gick fast. Kunde inte annat än skratta åt mitt eget muttrande: - Meeeen, nu la sej Nina på tvären igen!

    Hups! Du och spikband? Du OCH att vara på tvären? Väldigt oväntade kopplingar, eller? ;D

    Pipi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Du är då för rolig, du, även om jag inte är helt säker på att jag ska bli förolämpad eller ta det som en komplimang ;o)

      Radera
  4. Du är betydligt fiffigare än Kirschsteiger! Han slösade lite mycket med ätbara produkter i sina juldekorationer senast, tycker jag...

    Grattis till framgångarna med boken!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hujedamej, så mycket fina äpplen, kronärtskockor och annat gott (och dyrt) han "slösade bort" i det senaste programmet!

      Visst är det lite kul att biblioteket är så på när det gäller Solveigs bravader? Jag kollade redan ifjol somras, på deras begäran, på det där med Elib, men det verkade så krångligt att jag la ner det. Men nu fick jag förnyad energi, så nu ska det alltså bli av.

      Radera
  5. Apropå Ernst. Maken hörde en rolig låt på radion och han letar för fulllt efter texten. Det var ungefär: Gud ,gör Ernst ful till jul, sjungen av några försummade äkta män och tydligen jätterolig (enligt maken). Ännu en grej till din kommande butik ser jag.Den där snygga bevattningsanordningen kan du göra pengar på.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du, den där låten har jag också hört! Men inte tusan kommer jag på vem det är som gör den :o/

      Vad "eldkorgskrukan" beträffar så är idén faktiskt inte så dum. Nu när jag har skaffat mig en lite [och asbillig] vinkelslip från ÖB blir det dessutom mycket enklare att knåpa ihop såna här spikbandskonstruktioner. Tidigare har jag varit tvungen att tigga till mig verktygslån av en [manlig] bekant.

      Men nästa projekt blir nog en riktig eldkorg åt mig själv. Samma princip bara modell mycket större. Sen måste jag försöka få fatt på något stort metallstycke att ha som underlag, för här finns ingen snö att ställa ner eldkorgen i rakt av.

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!