onsdag 15 januari 2014

”Jäsa för själen”

MÄNGDEN BRÖDBAK UNDER det gångna året har inte varit något att skryta med, trots att jag vet få saker som är så avkopplande för en orolig själ som att baka eget bröd.

Så med den rådande villervallan runt Lilla A:s tänkta utbytesår i kom­bination med en frustration som börjar anta ett bibliskt format pga man­nen som kallar sig hennes far, ett omfattande överklagande (vilket i ordningen?) till Försäkringsdomstolen under författande och en hoper andra administrativa knutar av gordisk karaktär kände jag igår, att nu jädrar i min lilla låda var det hög tid att knåda några ”viliga” degar, om jag inte tänker spendera resten av min levnad med att sy postsäckar på någon anstalt för kriminella kvinns!

Sagt och gjort. Det blev två rejäla bröd, hopkomna av vad som fanns i skafferiet. Förutom vetemjöl fick torkade nypon, lite russin och gojibär grovmalda i kaffe­kvar­nen plus någon matsked torkade nässlor åka i, tillsammans med en deciliter rågsikt, en skvätt olivolja och gott havs­salt. Degarna stod på kalljäsning mer än sex timmar och själva grädd­ning­en blev snudd på nattarbete. Men o, du milde, så gott!


Gott var det också i morse, att konstatera att MP3-versionen av ”60+” sedan igår klättrat upp på 24:e plats hos Elib. Och än gladare blev jag när jag under dagen upptäckte det här. Kanske finns det ändå något bland allt jag gör som inte är bara sk*t?

11 kommentarer:

  1. Visst är det gott med hembakt bröd! Numera bakar jag nästa allt vårt bröd, det har blivit ett behov...
    Lycka till med dotterns resa!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hembakt slår allt, men jag har haft en produktionssvacka som pga av avsaknad av inspiration varat onödigt länge.

      Nu när det gäller att dra åt de ekonomiska tumskruvarna ytterligare ett varv eller två för att få ihop Lilla A:s utbytesår, då är det bara att kavla upp ärmarna och damma av kaveln! *slår ihop handflatorna så att mjölet yr*

      Radera
  2. Kanske hon har en skiva kvar att bjuda på om man skramlar in under veckoslutet? Är där lördag och halva söndag och förmodar jag behöver lite ventliera mej.

    Pipi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visserligen har hon det! Och du är, som alltid, hjärtligt välkommen!!

      Radera
  3. jag har läst lite tillbaka i ditt bloggande det är mycket om pengar o ekonomi enl vad jag kan se har du ca 9000:-sv kr i månaden eller har jag fattat fel???? + div inkomster för boken o hantverk isåfall frågar jag vad du gnäller om det är ju mycket pengar har själv ca 6000:- har hus o bil är ensamstående visserligen men vad tror du dom pengarna räcker till ingenting alltså har jag knappt råd med mat o kläder sökt socialhjälp men får ingen hjälp pga för stor inkomst????? vill inte klanka ner på dig eller så men vill bara påpeka att vi är många som har det dåligt även i Sverige

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte för att jag begriper vad du har för anledning att grotta ner dig i min blogg om du blir så irriterad, men ett ska du ha klart för dig: några 9,000 kr/månad har jag INTE att röra mig. Nettot är c. 7.580, dvs knappt 1.600 mer än du, som är ensamstående har.

      Av det går 5.600 kr raka spåret till banken, för ränta och amortering på lånet för huset. Här i Finland får vi nämligen inte ta våra bostadslån på livstid, utan förväntas betala tillbaka dem inom loppet av max 20-25 år. Och enligt justitieministeriets norm är de allmänna omkostnaderna för ett barn i min dotters ålder c. 4000 kr/månad. Så varsågod och räkna, och fortsätt sedan missunna mig de fjuttiga kronor - ja, fjuttiga - jag lyckas skrapa ihop på att virka och sticka så att fingrar och ögon blöder. For your och alla andra surkarts information, så är nettot på boken t.v. ett stort minus, för du ska inte tro att det är gratis att lägga upp sina alster hos Elib.

      Sen är det väl klart som fan, att det finns folk både i Sverige, Finland och resten av världen som har det kärvt ekonomiskt! Men låt mig komma med ett förslag: surfa vidare nu och ha ett bra liv istället för att hänga här och reta gallfeber på dig själv.

      Radera
  4. Hejsan

    Oj det där hembakade brödet ser väldigt gott ut. Verkar vara lita händig i bakning som min moder... :) Spännande också att följa hur det går för din bok, det måste ju ändå vara en speciell känsla man har i kroppen när man presterat en sådan sak och den är till för hemlån m.m.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nejdu, för att slå mor din på fingrarna behöver jag nog träna några årtionden till, om ens då. Hon är ju rena bagarmästaren, den kvinnan :o)

      Visst känns det lite märkligt att boken rusat upp så där på listorna, ett debutalster och utgiven på eget förlag utan tillstymmelse till marknadsföring som den är. Fast roligt som bara sjuttsiken är det förstås!

      Sen kan jag bara att hoppas, att de som lånar den faktiskt har någon behållning av den också.

      Radera
  5. Jag skall också baka ikväll, har ett "arbetsfritt" recept som funkar varje gång, man måste bara vänta tills det är klart i ugnen på morgonen,,,och det är svårt nog. Vad det gäller pengar så får jag nästan ångest när jag läser om inkomster utgifter mm. Been there, done that eller vad man nu säger. Fast jag grävde samtidigt mig en grop som jag knappt kom mig ur. Skönt att du verkar ha sinnet under kontroll trots allt.
    Hoppas helgen blir vad du själv hoppas på. Själv vill jag vila och ha lite hemmaliv. Och hinna tvätta städa sy sticka och baka två tårtbottnar :-)
    De allra vänligaste hälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu påminde du mig om, att jag borde rota fram receptet på ett s.k. snabbröd som min mamma ofta lagade. Det var ett sånt där röra-ihop-och-häll-i-långpanna-bröd, som blev himlagott *var f** har jag nu lyckats arkivera undan det någonstans??*

      Veckoslutet bjuder inte på något utöver det vanliga, förutom att jag har Lilla A hos mig. Vi har tagit en uppfriskande promenad, försökt googla fram någon bra on-linekurs i portugisiska (till ett humant pris eller allra helst gratis) och bara varit. Ikväll blir det lördagsmys med nygräddade plättar, vispgrädde och hemlagad jordgubbssylt ... bara morotssoppan som vi åt till middag hinner sjunka undan.

      Hoppas tårtbottnarna dina steg som de skulle!

      Radera
  6. Alltså 56 år, bakat tårtbottnar i 35 år ...att jag ens ids. Chokladbottnarna som skulle bakas i helgen fick jag baka tre stycken av för att få till två skapliga tårtämnen. Om de vore en uns tunnare skulle de kallas pannkakor. Nästa helg går det "vanliga tårtbottenbaket" av stapeln. Har nog repat mod tills dess.
    Med vänliga hälsningar trots allt ;-)

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!