söndag 22 juni 2014

Hej, hoya!

DETTA TRODDE JAG aldrig! Kolla, Monkan, den ena av hoyorna jag fick stickling av från dig i september 2011 har nu satt sin allra första knopp!!


Den här står i köket, i österläge. En annan, en brokbladig (också den från Monkan), står i ett norrfönster, men den har t.v. inte velat bjuda på någon blomning.

Vädret fortsätter att vara äckligt med lite drygt +8° och regn. Det är ett sommarväder som heter duga det :o/ Det lutar åt att jag hålls inom­hus idag och fortsätter att allmänbilda mig genom att spela Quiz­kampen på ”smart­fånen”.

Man lär sig såå mycket nya saker, som att Sony grundades 1946 och samma år introducerade en riskokare. Bredden på min allmänbildning (?) kommer att öka rejält, dock icke det redan diminutiva djupet ;o)

5 kommentarer:

  1. Jag lär mig mycket jag mä men problemet är att det inte fastnar längre och det är fan i mig inte roligt...kaffepauserna där uppe tenderar att bli längre och längre...! Men som tur är så finns ju Google...mitt nya minne...! :-) ;-) Fast det vore ju bra om man kunde få in´et i skallen...på nått vis!
    Ha en fin söndag!
    Steffe

    SvaraRadera
  2. ÅTTA (8) grader! Ja, det var lite i kyligaste laget för midsommar!
    Här är inte varmt, men 19 grader och sol just nu...men molnen ligger på lur!
    Så det blir lite trädgårdsjobb idag, då håller man sig varm.
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. God fortsättning på denna usla midsommar, inte har vi fått något bättre väder, endast några få solglimtar idag.
    Så roligt att du lyckades med hoyan, du ska se att den brokiga också kmmer att blomma så småningom.
    Mina egna blommar för fullt nu, de står i alla vädersträck utom i norrfönstret. Ja tror inte det är fel i norr om det inte är för mörkt.
    I dag har jag stora bakdagen, perfekt väder för det. Ett antal olika matbröd är på gång, några står på jäsning och några är redan färdiga. Så nu är det riktigt varmt och skönt nere i köket tillskillnad mot vad är ute.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  4. Det är lite extra härligt när "fådda" växter blommar!
    Sen blev jag väldans glad över att jag inspirerat dig till att skaffa en `Rhapsody in Blue´ trots att jag tidigare inte v ar speciellt imponerad av den. Men i år är den helt fantastisk! Jag har ju två som växer nedanför rosenspaljén och dom är så stora/höga att man kan tro att dom är klängrosor - och helt fyllda med blommor. Alla rosor verkar ha mått bra av den milda vintern, så äntligen kanske min dröm om att sitta på parkbänken omvälvd av doftande rosor slår in!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Värdelöst vetande...ja det fick vi lära oss mycket av på den tiden jag gick i skolan. I dag blir knappast någon imponerad av att jag kan räkna upp alla städer i Sörmland, Uppland, Västmanland osv osv , men jag minns hur viktigt det var att kunna rabbla upp dem. Hoyor är jättevackra men kan vara lite besvärliga när de blommar med allt sitt kladdiga dropp på fönsterbrädena. Nu, när min trädgård var något så när i ordning inför födelsedagen har jag fått lust att göra något nytt i den. En pergola har jag alltid önskat mig men jag måste fundera. Den får inte ta bort utsikten åt något håll för jag gillar öppenheten också. Roliga bekymmer!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!