söndag 13 juli 2014

Högsommarsvep

OJ, OJ, VI närmar oss mitten av juli redan ... Usch, så fort sommaren går! Jag tycker att jag knappt hinner börja njuta av den förrän det är dags att börja höststäda på gården :o/

Inte vet jag vad insekterna pysslar med den här tiden heller, men någ­ra har i alla fall boat in sig i mitt sprillans nyuppförda hotell. Ser ni att det är flera hål i träbitarna som är igenmurade?


Under gårdagen, som var en så där behagligt lagom varm dag med ljum, lagom hård vind, passade jag på att göra årets klipp. Ifjol beskar jag ganska resolut, så i år behövde jag inte mer än putsa på de tre av mina fem äppelträd jag försöker få form på.


Inomhus har det äntligen hänt! Porslinsblomman i köksfönstret har sla­git ut sina allra första blommor i min vård och när man tittar nära, nära förstår man varför den jämförs med porslin. Tänk, att naturen kan producera någonting som är så här otroligt perfekt till sin utformning:


Utomhus gläder jag mig åt att det faktiskt dyker upp av pionvallmon jag sådde ifjol (?). Jag befarade faktiskt att den hade konkurrerats ut av opievallmon, som frösått sig så frikostigt att det är snudd på vall­mo­matta i rabatten utanför Glaspalatset.


Likaledes utanför Glaspalatset står den märkligt tvåfärgade mors­dags­rosen och formligen sprutar ur sig knoppar. Det ser hur kufiskt ut som helt med laxrosa och blårosa blommor på samma planta.


Och så rosorna då, de riktiga, om jag tillåts uttrycka mig så. ’Wrams Gunnarstorp’ är helt enastående i år och får faktiskt förbipasserande att stanna upp för att beundra överflödet av blommor:


’Aimable Amie’ står inte långt efter hon heller! Den här sommaren har den här bedårande buskrosen mer blommor än någonsin:


Detsamma gäller min ’Schneewittchen’, som inte frusit bort så radikalt den gångna vintern. De helt kritvita blommorna blir nästan själv­ly­san­de när skymningen lägger sig på kvällen:

3 kommentarer:

  1. Oj, så mycket rosor du har, som blommar! Mina blommade över väldigt snabbt i år i den otroliga värmen vi har haft, men jag hoppas på en senare blomning också.Visst blir man stolt när någon, som går förbi, säger något berömmande om ens trädgård? Härom dagen var det en dam, som stod och fotade min rabatt längs vägen...
    Ha det gott, kram från din Wordfeud-kompis!

    SvaraRadera
  2. Jo, precis när pionerna sjunger på sista versen kommer rosorna igång så där på riktigt :o) En del av mina ska också vara remonterande, men vi får väl se hur det blir med den saken denna konstiga sommar :o/

    Att din rabatt blir fotograferad förvånar mig inte det minsta! Hela din trädgård är ju så proper och välskött att den förtjänar all uppmärksamhet den kan få :oD Min är lite mer yvig - eller vad jag nu ska kalla det ;o)

    Det är jättekul att jag i dig har hittat en sprillans ny spelkompis! Jag har faktiskt saknat möjligheten att gnugga geniknölarna med ordspel väldigt mycket den senaste tiden. Men så kom du (och några till) ♥

    SvaraRadera
  3. Oj, vad det blommar och har sig i din trädgård. Jag kan tänka mig att det är spännande att vandra runt där, så mycket som det finns att upptäcka.
    Inte visste jag att Åland låg så nära Grisslehamn! Mer om det finns på min blogg.
    Spännande det där med insektsbona. Jag har sett att det finns färdiga insektshotell att köpa för ganska dyra pengar. Bättre då att föra eget, men inte ens det har jag gjort i år. Kanske det blir av nästa sommar.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!