söndag 17 augusti 2014

Kulturnatten 2014

DEN ÅRLIGA KULTURNATTEN i Mariehamn gick av stapeln i fredags, den 15.8. I vanlig, god ordning var jag inte särskilt kulturell – det blir jobbigt med så mycket folk, ljud och synintryck – men jag och väninnan P hade bestämt oss för att ta chansen att prova på den relativt nya motionsflugan, Folk Jam.

Enligt givna rörelsemönster ”dansar” man var för sig till musik med sina rötter i den finska folkmusiken. Även om jag tappade bort mig mest hela tiden var det riktigt kul och även om rörelserna för det mesta är riktigt små och tempot måttligt blev jag till min oerhörda förvåning riktigt svettig. Grejen är förmodligen att man är i rörelse precis hela tiden.

Medborgarinstitutet i Mariehamn ordnar nu i höst en kurs i Folk Jam och jag är hyfsat sugen på att anmäla mig. Här får ni ett smakprov:



Utöver den här programpunkten var det endast en timme i knökfulla (och väldigt varma) Mariehamns stadsbibliotek med Jack Vreeswijk, kompad av den gudabenådade gitarristen Love Tholin, som jag orkade med. Men en sån timme!

Jag är ett stort fan av Cornelis, men det ska jag säga er, att sonen Jack går inte av för hackor han heller. Fantastisk närvaro, jättefin röst och en fena på gitarr, så se och hör honom om ni får chansen!

4 kommentarer:

  1. Svettig? Det förstår jag verkligen; jag blev ju nästan svettig av att titta på det...
    Men det verkar faktiskt jättekul, lite som amerikansk square-dans. Rolig motion, för en gångs skull!
    Men svårt att lära sig alla steg...
    Regn och svalt här idag, inneväder - ganska skönt!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gänget i videon har helt klart tränat ett tag, men grunderna är nog rätt enkla. De bygger på traditionella takter och steg från t.ex. vals, polka, schottis osv.

      Här är det fortfarande full sommar med behagligt lagom värme och blå himmel. Jag har just bakat en plåt småkakor och står i begrepp att ge mig iväg för att hälsa på en kompis ute på vischan :-)

      Ha en fin söndag!

      Radera
  2. Båda - skulle gärna varit med!a dom där sakerna lät väldans trevligt!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Kul med folk jam polka. Men jag hade förmodligen lagt till en del helt nya rörelser om jag hade varit med och säkert överröstat "callern" med mina flåsanden.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!