torsdag 9 oktober 2014

Nyfunnen kunskap

UNDER DEN SENASTE tiden har det inte fungerat så där häpnadsväckande bra att surfa. I princip varje gång jag försökt öppna en nya sida har jag fått felmeddelandet: "Den här sidan är inte tillgänglig" (eller nåt i den stilen). Det har krävts tryck på knappen "Hämta sidan igen" gång på gång på gång innan allt har kunnat ses. Oerhört irriterande! Framför allt som det satt käppar i hjulet bl.a. för att sköta bankärenden on-line.

Nåväl, om utifall att någon annan har samma bekymmer tror jag mig ha hit­tat en lösning. Jag vet inte hur knepet fungerar på olika Windowsversioner, men logiskt sett torde det inte vara någon skillnad. Själv kör jag Windows 7 Professional.

Gör så här:

  • Öppna nätverks- och delningscentret.
  • Klicka på länken "Ändra inställningar för nätverkskort" (i Win7Pro finns denna till vänster i bild).
  • Peka på symbolen för din nätverksanslutning och högerklicka; välj därefter "Egenskaper".
  • Markera raden där det står "Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)"; välj därefter Egenskaper".
  • Markera rutan "Använd följande DNS-serveradresser:" och skriv i den första rutan in 8.8.8.8, i den andra 8.8.4.4. Detta är två av Googles egna namnservrar.
  • Klicka "Ok" hela vägen tillbaka.

Om den här manövern löste ditt problem föreslår jag att du snokar reda på din nätverksleverantörs namnserveradresser istället och byter ut dem som går till Google. Jag har bytt till två av TeliaSoneras DNS-serveradresser och sidladdningsproblemet är fortfarande ur världen.

DNS = Domain Name Server, namnserver på svenska.

4 kommentarer:

  1. Jag slutade läsa efter tredje punkten.....
    Kantarellgurun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så brukar det bli för "datortekniska idioter", men jag tycker du hann riktigt långt! ;-)

      Radera
  2. Än så länge har jag inte haft några problem. Jo, ibland så kommer man inte in under KOMMENTARER på vissa bloggar. Men det problemet brukar lösa sig efter ett ganska kort tag.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du beskriver är förmodligen ett renodlat bloggproblem, så det kan man inte göra så mycket åt själv. Det min "fix" åtgärdar är om man har en instabil/usel bredbandsanslutning och kan ju vara bra att känna till om behovet uppstår :-)

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!