söndag 22 mars 2015

Ruckelhäxan har blivit Pelargontanten

NÄR MAN MINST av allt anar det öppnar sig himlen och det regnar manna! Jag hade preciiis hunnit börja fundera på hur i helskotta jag skulle få till lite pelargoner till gården i år när det i en annons i Facebookgruppen Ålands köp och sälj ploppade upp en hel låda under rubriken ”Bortskänkes”

Så sedan igår är jag adoptivmamma till arton – ja, arton! – krukade plantor och efter morgonens vårstädning av dessa har jag en rejäl bukett med sticklingar också.


Ibland blir det nästan lite för mycket av det goda. Jag vet i alla fall med sä­kerhet vad jag ska använda morgondagen till: om- och sticklingplantering.

Däremot har inte sålusten infunnit sig i år. Rätt vad det är blir det bara pe­largoner i Glaspalatset denna säsong ...

5 kommentarer:

  1. Inte dåligt - 18 stycken plantor! Vilket fynd!
    Sår, gör jag bara i odlingslådorna direkt, så det får dröja ett tag än. I natt hade minus fem grader!
    Ha en fin söndag, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kan du fatta! Jag formligen drunknar i pillargoner just nu :-) Vad sådden beträffar, så är det främst tomat-, gurk- och chilisådderna jag tänker på. De, som ska odlas i Glaspalatset, måste ju förgroddas inne.

      Radera
  2. Jag har aldrig tur med pelargoner har försökt flera gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snälla du, vem har tur med dem?! Inte jag i alla fall, men jag ger mig inte heller i första taget :-) Har man sån tur som jag nu hade, att man får hela sommarens behov helt gratis, då gäller det att öppna armarna och tacka och ta emot. Om en kommande övervintring lyckas eller ej gör ju inte så mycket när plantorna inte kostat ett rött öre ;-)

      Radera
  3. MIna små tomatplantor växer dag för dag i kuvösen. Snart dags att flytta ut dem till växthuset och sätta på frostvakten.Och då ska jag tömma huset på pelargoner också så påskens gäster får plats.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!