tisdag 10 mars 2015

Två platta nyheter

DET HÄR ÄR synbarligen året då en del uppgraderingar görs här i kojan. Det började med att Röda Faran pensionerades till förmån för 11 år yngre Blåkullan och nu har även min 15 år gamla Philips tjock-tv fått inse att ti­derna förändrats. På dess plats finns sedan i förrgår kväll en anorektisk tret­titvåtummare. Årsmodellen är 2010 och fyndad på begagnatmarknaden för­stås!


Ända sedan det finländska, statliga tv-bolaget YLE släckte ner sina analoga sändningar har jag inte på många år fått någon som helst finländsk tv för licenspengen, eftersom jag vägrat bekosta en extern digitalbox till gamla tjockisen. Därför känns det väldigt konstigt att plötsligt kunna se inte bara en utan flera finskspråkiga kanaler – och i HD-kvalitet dessutom. Fast det sistnämnda vete fan om jag upplever som en förbättring. När skärpan blir så hög att porerna i folks ansikten känns som kratrar på månen, så njää... Det blir snudd på för bra. Fast man kan ju välja bort HD förstås :-)

Nu gäller det att klura ut om det går att titta på kabelbolagets analoga sändningar pa­ral­lellt med de digitala, för bl.a. TV3 ingår inte i det digitala grundutbudet från MCA om ock i det analoga. Å andra sidan sänder den ka­nalen mest bara sk*t, så förlusten är inte oöverkomlig.

Nog om detta och över till en rapport från köket. Efter att på nyårsaftonen ha blivit bjuden på ett übergott majsknäcke har jag haft som plan att baka sådant själv, i akt och mening att ha något hemma att kunna bjuda glu­ten­intoleranta bästisen på. Det tog lite tid, men igår kväll kom jag till skott – och det blev gott! Dessutom var det busenkelt. Receptet, som jag blev tvung­en att modifiera lite, är Risentas.

5 kommentarer:

  1. Nu blev jag riktigt sugen för det där brödet ser väldigt gott ut. Det gäller bara att få hem råvarorna så kanske det blir lite sånt bakat här i stugan. Man kan nog ha det som lördagsgodis framför den där platt-tv:n.

    SvaraRadera
  2. Himla gott! Helt i klass med, rentav godare än, dyrköpta tacochips från butiken och kommer garanterat att passa finfint som lördagssnacks i tv-soffan, precis som du säger :-)

    SvaraRadera
  3. Det var inte så länge vi slängde ut vår tjock-TV. Trodde nästan att vi var sist. Men vi fick en platt-TV av vår svärson som hade fått en över vid en flytt. Första kvällarna blev jag nästan yr i huvudet av den stora bilden men nu har jag vant mig.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  4. Ja, tänk du att det kan ha sån stor inverkan det där med storleken på bilden! Nu är ju den här beg. plattisen inte många tum större än tjockisen har varit (32" mot tidigare 28"), men lik förbannat känns det nästan som jag har en bioduk i vardagsrummet ...

    SvaraRadera
  5. Vi har våran tjockis kvar än så länge...tio år...den funkar ju så och det är bra bild på den så att köpa en plattis bara för att, känns som en onödig peng...och den har hållit för en flytt också...men pajar den så blir det en 55:a...minst! :-)

    Ha e fin dag!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!